Våra databaser

Här får du tips på databaser och bra informationssidor på Internet! I databaserna är informationen kvalitetsgranskad och de fylls på och uppdateras varje dag. Du kan också läsa tusentals tidningar och tidskrifter från hela världen.

Du når de flesta resurserna via länk i Vklass. Du loggar in genom Skolfedarationen och där väljer du Jönköpings kommun.

Nationalencyklopedin

NE är ett stort digitalt uppslagsverk, som också innehåller ordböcker på svenska och engelska. Uppslagsverket uppdateras dagligen och strävar efter att tillhandahålla pålitlig, objektiv och relevant information. För att få full tillgång till NE måste du gå in via länken "Nationalencyklopedin" i menyn till höger i V-klass. Längst upp till höger i Vklass finns ett kugghjul med länk. Inne i NE kan du skapa ett personligt konto.

Alex författarlexikon

I Alex författarlexikon hittar du fakta om alla typer av författare: klassiker och nobelpristagare, deckarförfattare, fantasyförfattare, ett stort antal barn- och ungdomsboksförfattare, med mera. Du kan även söka på genrer. Alex innehåller även hänvisningar till böcker och tidskriftsartiklar. Databasen nås via Vklass.

Landguiden

Länder i fickformat online, med statistik och kartor. Aktuell och bra information om varje lands geografi, historia, kultur, politik med mera samt kartor. Det går också att göra jämförelser mellan länder. Databasen nås från Vklass.

Artikelsök

I ArtikelSök hittar du relevanta artiklar i tidningar och tidskrifter. ArtikelSök kan vara ett enkelt sökverktyg för ditt skolarbete eller en avancerad sökmotor för ditt gymnasiearbete. Du kan söka bland över 1 300 svenska tidningar och tidskrifter. Många artiklar finns i fulltext direkt på skärmen. Innehållet är granskat, utvalt och källhänvisat. En sökning ger uppgifter om titel, författare, övriga personnamn i artikeln, källa, SAB-klassifikation och ämnesord. I vissa fall hittar du även en redaktionell kommentar med kompletterande information. Artikelsök når du genom länk till höger i Vklass.

Mediearkivet

Mediearkivet är Nordens största digitala nyhetsarkiv innehållande dagstidningar, tidskrifter och affärspress tryckta efter 1981. Här kan du söka artiklar i fulltext på ett och samma ställe från alla stora dagstidningar, landsortstidningar och hundratals tidskrifter. bland annat Dagens nyheter och Aftonbladet . Dessutom finns tillgång till ytterligare mediekanaler som kompletterar det tryckta materialet: svenskt webbarkiv, bloggar och TV/radio.

Mediearkivet ger inte åtkomst till den så kallade "låsta webben" för Dagens Nyheter, di.se, Helsingborgs Dagblad Premium och Svenska Dagbladet Premium.

DN, Expressen, DI och Sydsvenskan kommer in i arkivet efter 24 timmar.

Mediaarkivet når du genom länk i Vklass.

Pressreader

I PressReader kan du läsa mer än 7000 dagstidningar på 100 språk från 120 länder. Du läser en kopia av den tryckta tidningen som är tillgänglig samma dag den trycks. Tidningarna sparas i 90 dagar och innehållet är sökbart.

Läs världens dagstidningar digitalt. PressReader kan använda i dator, på biblioteket eller hemma, och i smartmobil eller surfplatta. Här finns tidningar och tidskrifter från över 100 länder och på 60 olika språk. Tidningarna är exakta kopior av den tryckta utgåvan och ser alltså annorlunda ut än de webbvarianter av dagstidningar som ligger på internet. Pressreader når du genom Vklass.