Internationalisering

Gruppfoto med elever

Sanda är enda skolan i Jönköpings kommun som har blivit godkända av EU för att bedriva internationalisering inom Erasmus.

Elever på Sanda har många tillfällen till olika kontakter med världen utanför klassrummet och kan delta i resor till andra länder dels genom sina idrotter men även genom olika utbyten.

Eleverna på Sandagymnasiet som studerar Barn- och Fritidsprogrammet har möjlighet att delta i utbyte med Danmark och Tanzania för att få se arbetsplatser på andra platser. Vi jobbar på att erbjuda en Arbetsplatsförlagd Utbildning i Tanzania.

Inom moderna språk har vi utbyte med Tyskland, Frankrike och Spanien där elever får lära känna en elev i det andra landet genom att bo hemma hos varandra, delta i skolarbete och diverse kulturella aktiviteter för att lära känna landet, språket och kulturen. Det har för många genom åren varit en kick i språkutvecklingen och gett möjligheter till fördjupade kontakter som lett till både fler resor och studier i ett annat land.

Vi är också mycket stolta över att vi sedan 1990-talet har samarbete med skolor i Holland, Skottland och Tyskland genom olika EU-finansierade Erasmus projekt. Tillsammans med Beekvliet Gymnasium i Sint-Michielsgestel (Holland), Trinity Academy i Edinburgh (Skottland) och Waldschule i Schwanewede (Tyskland) har vi jobbat med projekt kring utbildning, arbetsmarknad och integration.

Exempel på projekt är: The Employment Guarantee – A European Challenge (2015-2017); Promoting Inclusion and Motivation Through Peer Support (2017-2019). Inom dessa projekt har vi jobbat med större och/eller mindre elevgrupper som samarbetat med elever från övriga skolor i projektet över ett tema. Projekten innebär att eleverna får möjlighet att förkovra sig inom ett visst ämne, får möjlighet att träna på språk och samarbete över språk- och kulturgränser. Till dessa projekt får intresserade elever ansöka om deltagande vilket gör att arbete sker programöverskridande på skolan.