För dig går i åk 7-9 och vill byta skola

Antagningen till Sanda Idrottshögstadium grundar sig endast på idrottslig prestation. De lärare som utför testerna arbetar med specialidrott på Sanda.

Vi följer skolverkets riktlinjer och regelverk för urval till profilskolor.

Regler kring antagning: Skollagen (2010:800) 10:9, Skolförordningen (2011:185) 9:25-27.

Vid lediga platser som uppstår under termin 1-3 erbjuder vi elever plats utifrån numrerade reservlistor som baseras på bedömning vid antagningen.

Från fjärde terminen på högstadiet är det fritt att söka. Du får ett beslut ja eller nej på sådan ansökan. Det är inget kösystem för ansökningar under termin 4-6.

• Sena ansökningar: För dig som inte ansökt i tid och inte blivit kallad på antagning finns möjlighet att lämna in "sen ansökan". Det gäller efter sista ansökningsdatum och under hela tiden eleven går i åk 7 samt fram till jullovet årskurs 8. Sena ansökningar hamnar sist på reservlistan i aktuell idrott. Blir det aktuellt med antagning för sådan elev kommer antagningsprov genomföras först. För att gör en "sen ansökan" fyll i formulär via länk nedan: Länk för att göra sen ansökan till åk 7-8 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Vid lediga platser till åk 9 eller till vt åk 8 utgår vi inte från reservlistan. Önskar du plats inför åk 9 eller under vt åk 8, så ansöker du genom att skicka in blanketten nedan. Ansökningar om att byta under pågående högstadietid till Sanda kan göras fortlöpande.Länk till blankett: val av kommunal skola. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Från hösterminen 25 när vi flyttar in i nya lokaler erbjuds även plats för de som bor inom upptagningsområdet. Det gäller bara de som börjar åk 7 ht25 och årgångar som kommer därefter.