Orientering

1980 startade orientering på Sandagymnasiet och från läsåret 2010 är vi ett certifierat NIU av Svenska Orienteringsförbundet. Orientering i Vätterbygden har en stark tradition bland annat tack vare den fantastiska närheten till naturen och dess många utmaningar.

På Sanda Orientering erbjuder vi morgonträning fyra dagar per vecka (måndag till torsdag). Detta innebär att eleverna är färdiga med både träning och skola senast kl.16.00 varje dag.

Inom 20 minuters köravstånd finns många kartor med mycket olika terrängtyper som ger goda möjligheter att utvecklas som orienterare. Under tävlingssäsong tränar vi OL-teknik två pass per vecka. Andra träningsformer är distanspass, fartpass, backpass, styrka och rörlighet.

Vi har god tillgång till alternativa träningsformer. På skolan finns ett stort gym och en spinningssal där vi har en anställd fysinstruktör.

Skolan ligger även nära badhus, fina MTB- och längdspår (konstsnöspår). Vill man träna fler pass erbjuder Jönköpingsklubbarna träning på kvällstid, bland annat arrangeras en Natt-cup varje vecka under vinterhalvåret.

Eleverna har kontinuerligt individuella samtal med coacherna kring sin utveckling på olika områden.

Sanda Orientering samarbetar med

Jönköpings OL-allians, IK Hakarpspojkarna, MedicRehab (idrottsskademottagning med sjukgymnaster och läkare) och Huskvarna Vårdcentrum.

Ansökan och urval NIU

Ansökan till vår NIU-utbildning och urval sker i två steg.

1. Du ansöker till Sanda NIU Orientering via länken nedan senast 15 oktober. Alla som har sökt blir kallade till en ansökningsdag.

Ansökan till NIU Orientering , senast 15 oktober Länk till annan webbplats.

Du är även välkommen att besöka vårt Öppet Hus som går av stapeln den 2 oktober - mer info i länken här:

Öppet Hus Sanda NIU Orientering 2023 Pdf, 265.2 kB.

2. Därefter söker du till ett program du vill läsa på Sandagymnasiet. Då sker urvalet på meritpoäng. Ansökan till Sandagymnasiet och det program du önskar gör du hos din SYV på din skola.

Det krävs alltså att bli antagen både inom idrotten och det program man söker till. Har du frågor kring detta kontakta oss.

Bedömningsområden

De områden för bedömning som vi använder vid antagningen är framtagna av Riksidrottsförbundet och gäller vid NIU och RIG:

• Idrottsspecifika kunskaper och färdigheter
  • Idrottspsykologiska färdigheter och förutsättningar